E-commerce – nowoczesna forma handlu

e-commerce

Handel elektroniczny już nikogo nie dziwi, a wręcz nie wyobrażamy sobie życia bez niego, ponieważ niezwykle ułatwia nam zawarcie transakcji i jej opłacenie. W zaledwie kilku krokach jesteśmy w stanie wybrać interesujący nas produkt, kupić go i dokonać zapłaty, a wszystko przy użyciu urządzenia z dostępem do połączenia internetowego i nie tylko.

E-commerce dostępny jest na wielu płaszczyznach, jednak największą popularność zdobył w sieci. Oprócz świata internetowego również w telewizji do czynienia mamy z handlem elektronicznym – przykładem mogą być bardzo popularne sklepy typu Mango, które oferują zamawianie produktów drogą telefoniczną. W Internecie zaś aż roi się od e-sklepów, których ilość poraża i wciąż powstają coraz to nowe inwestycje. Dzięki temu w każdym miejscu i o każdej porze dokonać możemy zakupu konkretnych produktów lub usług, które nas interesują.

Skąd tak naprawdę wziął się ten typ handlu? Samo pojęcie wprowadzone zostało w roku 1997 przez firmę IBM, która jest wiodącym na rynku światowym koncernem informatycznym. Jednak zasady e-commerce\’u wprowadzone zostały dużo wcześniej, ponieważ już w latach 80. Początkowo system ten wykorzystywany był jedynie do komunikacji i przekazywania sobie ważnych informacji. W późniejszym czasie rozwinęła się na bazie wcześniejszego systemu platforma B2B, czyli Business To Business. B2B wprowadzony został po to by usprawnić transakcje, które zawierane były pomiędzy różnymi przedsiębiorcami i instytucjami oraz umożliwiał przesyłanie sobie elektronicznych środków płatniczych.

Zakupy w formie on-line są dla współczesnych ludzi codziennością i wiele osób młodego pokolenia nie wie nawet, że kiedyś taka forma nie była możliwa i wszechobecna. E-zakupy powstały w roku 1979 i wymyślił je angielski przedsiębiorca Michael Aldrich. Jego pomysł szybko się przyjął i wiele światowych koncernów i marek poczęło wprowadzać w życie tę formę sprzedaży.

Handel internetowy posiada masę korzyści, dlatego też skupia wokół siebie rzeszę zainteresowanych osób i coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na tę formę dystrybucji swoich dóbr. Przede wszystkim dzięki e-commerce jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić na kosztach utrzymywania biura oraz zatrudnianiu osób, które zajmują się dystrybucją bezpośrednią. Ponadto kontakt z klientem został znacznie ułatwiony, ponieważ wszystko odbywa się drogą internetową, w której każdy jest w stanie wymienić maile czy też skontaktować się poprzez specjalnie do tego przeznaczony profil na portalu społecznościowym. To ogromne udogodnienie zważywszy na różny czas pracy ludzi, który nierzadko pokrywa się z godzinami otwarcia sklepu stacjonarnego. Z tym również wiąże się kolejna korzyść jaką jest oszczędność czasu, który nie jest tracony właśnie na bezpośrednie kontaktowanie się z pracownikami.