Lokowanie produktów – gdzie i na jakich zasadach się to odbywa?

 

Product placement, czyli lokowanie produktów to niezwykle popularne zjawisko w dzisiejszym świecie. Trzeba by naprawdę bardzo mocno się postarać, aby znaleźć jakiś materiał wideo, program telewizyjny czy też serial bez lokowania produktu jakiegoś producenta. To zjawisko odbywa się nawet wtedy, gdy nie masz o nim najmniejszego pojęcia. Jak i kiedy? Zapraszamy do lektury.

Subtelna reklama

Lokowanie produktów wielu osobom kojarzy się z bardzo dosłownym rzutem ekranu na daną rzecz lub też osobną narracją reklamową. Jednak aktualnie lokowanie produktów odbywa się w większości przypadków w bardziej subtelny sposób, który widoczny jest tylko dla profesjonalistów lub osób z naprawdę bystrym wzrokiem. Cały proces odbywa się w mniej dosłowny sposób po to, by nie denerwować widzów, ponieważ wcześniejszy product placement spotykał się z głosami sprzeciwu ze strony widowni.

W jaki sposób odbywa się product placement?

Wcale nie musi być to zoom na opakowanie jakiegoś produktu, chociaż jest to najbardziej popularna forma lokowania. Do innych działań tego narzędzia marketingowego zaliczamy np. rozmowę bohaterów o jakimś produkcie czy też pokazywanie logo lub znaków towarowych w tle odbywającej się na ekranie sceny.

Zapisy prawne

Nawet, gdy nie jesteśmy wprawnymi widzami, a lokowanie produktu odbywa się w sposób niezwykle dyskretny, producent materiału ma obowiązek przed oraz po emisji programu załączyć informację dotyczącą tego czy w danym wideo pojawiał się właśnie product placement.

Zdania na temat tego zjawiska

Jeśli chodzi o lokowanie produktów to jest to zjawisko, które budzi naprawdę skrajne emocje. Z jednej strony usłyszeć możemy, że nie jest to coś, co szczególnie przeszkadza w odbiorze programu, serialu czy innego typu materiału wideo. Jednak istnieje też spore grono osób, które bardzo silnie sprzeciwia się temu i uzłośliwia się, że w dzisiejszych czasach powinno się zamiast stosowania napisu „audycja zawierała lokowanie produktu”, zmienić go na „audycja nie zawierała lokowania produktu”.

Jako osoby związane z marketingiem nie jesteśmy przeciwni zjawisku lokowania produktów, chociaż możemy zrozumieć bunt osób, które nie tolerują tego narzędzia reklamowego. Jesteśmy bardzo ciekawi jakie jest wasze zdanie na ten temat? Jesteście za, przeciw, a może jest to dla was absolutnie obojętne?