Marketing internetowy – co to jest i skąd się wziął?

internet marketing

E-marketing jest pojęciem, które znane jest w wielu kręgach. Osobom, które pracują w agencjach reklamowych i webmasterom nie trzeba go przybliżać, ponieważ są z nim bardzo dobrze zaznajomieni. Nie każdy jednak wie czym jest ten modny marketing internetowy i w sumie skąd tak naprawdę wziął się w przestrzeni sieciowej?

Marketing internetowy jest oczywiście odmianą klasycznego marketingu, który znalazł swoje zastosowanie w przestrzeni Internetu. Do działań marketingowych wykorzystywane są narzędzia sieciowe, z których najpopularniejszym jest oczywiście witryna sieciowa.

Reklama sieciowa jest elementem, który nierozerwalnie połączony jest z Internetem już od początków jego powstania. Pierwszymi formami promocji był tak zwany mailing, który stosowany jest również po dziś dzień. Polega on na komunikowaniu się poprzez skrzynkę pocztową i przesyłanie informacji reklamowych do różnych użytkowników. Aktualnie do najpopularniejszej formy marketingu mailowego należy newsletter lub biuletyn, który przysyłany jest regularnie osobom, które wyraziły zgodę na jego otrzymywanie. Mailing jednak stracił sporo na swojej popularności, ponieważ obecnie większość wysyłanych przekazów ląduje w skrytce spamerskiej, do której większość użytkowników po prostu nie zagląda i automatycznie kasuje całą zawartość.

Niezwykle ważnym momentem w historii e-marketingu było oczywiście stworzenie pierwszej graficznej przeglądarki internetowej, która nosiła nazwę Mosaic i ruszyła w roku 1993. Przeglądarka ta pozwoliła na znacznie więcej opcji, które wykorzystać mogli przedsiębiorcy. Mosaic umożliwił tworzenie bannerów, grafik oraz ramek. W taki oto sposób marketing internetowy zaczął się rozwijać w dobrym kierunku. Późniejszym pomysłem stały się portale społecznościowe typu MySpace, które zrzeszały sporą ilość internautów. W obrębie tych portali osoby mogły oglądać filmy reklamowe oraz wyświetlać bannery. Obecnie najbardziej popularną metodą reklamowania się w sieci jest skupianie się na portalach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, YouTube oraz od niedawna Instagram i co ciekawe nawet Snapchat. Marketing internetowy w ostatnich kilku latach ogromnie się rozwinął i widać to gołym okiem. Coraz więcej powstaje agencji reklamowych, które zajmują się promocją przedsiębiorców w sieci właśnie dzięki zastosowaniu e-marketingu.

Dlaczego marketing internetowy cieszy się tak wielkim zainteresowaniem? Głównie dlatego, że sieć zrzesza ogromną ilość ludzi oraz daje ogromne możliwości. Przede wszystkim publikowanie reklam w Internecie odbywać się może o każdej porze dnia i nocy, a działania prowadzone mogą być zdalnie z każdego miejsca na ziemi, w którym istnieje dostęp do sieci.